Hakusanatutkimus

Hakusanat ja -lauseet ovat niitä sanoja ja lauseita, joita ihmiset kirjoittavat Googlen hakukenttään etsiessään tietoa.

Hakusanatutkimuksen tekeminen etukäteen on tärkeä osa loistavan sisällön tuottamista. Hakusana, jonka tuloksissa yritetään nousta, tulisi esiintyä otsikossa sekä itse sisällössä. Tämän vuoksi hakusanojen täytyy olla valittu ennen kirjoittamista. Täytyy siis valita määränpää ennen lähtöä.

Perusideana on löytää ne hakusanat, joilla tuotteita tai palveluitasi etsitään. Pelkän hakusanan sijaan pitäsi myös ymmärtää, mitä ihmiset oikeasti etsivät.

 

Virhe #1 Väärän hakusanan valinta

 



Kuvitellaan, että myyt luksusristeilyjä Karibialle, jonka hinta on noin 10 000 euroa. Reilusti yli keskituloisen perheen budjetin siis. Jos sijoitut hakutuloksissa ykköseksi hakusanalla ”edulliset matkat” houkutat vääränlaista yleisöä.

Vaikka vinkki tuntuu itsestään selvältä, sama pätee konsultoinnin tai taloushallinnon palveluiden myyntiin. Jos ihmiset etsivät hakukoneesta ilmaisia vinkkejä, he eivät ole valmiina maksamaan tuhatta euroa kuukaudessa palveluistasi.

Virhe #2 Kilpailun huomioimatta jättäminen
 


Olet keksinyt hyvän hakusanan tarjoamillesi palveluille. Kun avaat Google Keyword plannerin, etsit lisää hakusanoja ja kiinnität luonnollisesti huomiota niihin, joissa on eniten hakuja.

Asia, jota et välttämättä ymmärrä huomioida on, että hakutuloksissa korkealle sijoittuminen riippuu kilpailusta, eikä pelkästään omasta sisällöstä.

Usein hakusanoissa kärkitulokset ovat vallanneet vahvan auktoriteetin omaavat sivut, joille on paljon ulkoisia linkityksiä. Näitä sivuja vastaan kilpailu on hidasta ja mahdollisuudet ohittaa heidät ovat ohuet.

Joten mitä seuraavaksi tapahtuu?

Ihmiset valitsevat suoraan pitkän hännän hakusanoja. Näissä hakuvolyymit ovat paljon pienemmät mutta kilpailu saattaa olla siltikin yhtä kovaa. Pitkä hakusana ei siis tarkoita välttämättä korkealle sijoittumista.


 

Miten on siis mahdollista löytää hakusanoja, jotka



1.    Ovat relevantteja


2.    Eivät liian kilpailtuja


3.    Tarjoavat tarpeeksi hakuvolyymiä?



Onnistuakseen täytyy ajatella hieman boksin ulkopuolelta. Kas näin:

 


 

Vinkki #1 Keskity ihmisten tarkoitusperiin
 


Sen sijaan, että keksityt pelkästään siihen, mitä ihmiset kirjoittavat, täytyisi myös miettiä, mitä he tarkoittavat.

Jos esimerkiksi omistat sivuston, ja saat rahaa yrityksiltä, jotka mainostavat avoimia työpaikkojaan, kilpailet isoja toimijoita kuten duunitoria, monsteria ja oikotietä vastaan.

Jos haemme esimerkiksi ”markkinointi työpaikat” hakutuloksiin tulee jo muitakin toimijoita.

Jos klikkaamme sivun alareunasta Googlen ehdotetuista hauista ”mainostoimisto avoimet työpaikat” saamme vielä lisää uusia sivuja.

Tarjotut työpaikat ovat hyvin erilaisia. Myyntiedustaja, graafinen suunnittelija jne. Mitä käyttäjä siis oikeasti etsii? Etsiikö hän kesätyöpaikkaa vai jotakin muuta.

Samaan tapaan, jos käyttäjä etsii esimerkiksi parasta työkalua käyttöliittymän suunnitteluun (ui design) hän etsii vertailuja ja tietoa tarjolla olevista työkaluista. Hän ei siis vielä ole valmis ostamaan parhaaksi mainostettua ja 200 €/kk maksavaa työkalua.

 

 



Vinkki #2 Avainsanat asiakkaan ostoprosessin mukaan
 


Avainsanat voidaan jakaa 3 eri ryhmään sen mukaan, missä vaiheessa asiakkaasi on ostoprosessissa. Haluamme luonnollisesti olla näkyvillä kaikissa näissä vaiheissa. Suppilon yläpäässä, ostoprosessin alkuvaiheessa asiakas saattaa tiedostaa tarpeensa, muttei vielä tiedä sen ratkaisua. Jos hän haluaisi nostaa yrityksensä sivujen sijoitusta Googlen hakutuloksissa, hän saattaisi hakea vaikkapa: ”kuinka nousta Googlen hakutuloksissa”.

Ostosuppilon keskivaiheilla asiakas tekee tutkimusta, ja tuntee aihealueen mahdollisesti jo paremmin. Tässä vaiheessa hän on ehkä jo ymmärtänyt, mitä hakukoneoptimointi esimerkiksi tarkoittaa.

Ostoprosessin lopussa, eli ostopäätöksen vaiheessa asiakas on tutustunut jo eri vaihtoehtoihin ja tuntee eri vaihtoehdot. Tässä vaiheessa hän voisi hakea esimerkiksi ”hakusanatutkimus, linkitysten hankkiminen tai sivuston nopeuttaminen”.

 

 



Vinkki #3 Vältä näkyvyyden häviäminen

 



Hakukoneoptimoinnin asiakkaat haluavat usein tietää, kuinka ison osa näkyvyydestä heillä on jollakin tietyllä hakusanalla. Käytännössä tämä tarkoittaa prosenttiosuutta tuon hakusanan kaikista klikkausmääristä. Jos sijoitut Googlen hakutuloksissa jollakin sanalla ensimmäiseksi, tuo osuus on noin 30 prosenttia, mutta putoaa lähelle nollaa kymmenen ensimmäisen hakutuloksen jälkeen.

Kuten kerroinkin jo aiemmin, hakutuloksissa sijoittumiseen vaikuttaa myös kilpailu. Korkean auktoriteetin sivut nousevat ja pysyvät korkealla, koska ne tarjoavat vastauksia ihmisten kysymyksiin. Yksi sivuston auktoriteettiin vaikuttava tekijä on avainsanojen määrä sivulla.

Vuoden 2013 Hummingbird -päivityksen myötä Google alkoi ymmärtää pelkkien avainsanojen lisäksi myös aihepiirejä. Jokaisella alalla on näitä aihepiirejä, jotka sisältävät useita eri avainsanoja.

Sanotaan vaikka, että myymme myymme esimerkiksi autoja. Sivustomme pärjää hyvin manuaalivaihteisten autojen ja sekä pakettiautojen aihepiireissä, joissa näkyvyytemme on lähes 30 %. Nämä aihepiirit pitävät sisällään monia eri avainsanoja.

Yhtäkkiä kilpailijamme, joka on tähän mennessä menestynyt hyvin vain automaattivaihteisten autojen aihepiireissä, alkaa tuottaa sisältöä myös manuaalivaihteisista autoista. Näkyvyytemme putoaa, ja sivustomme kävijät vähenevät, jolloin myös kaupankäynti hidastuu. Jos seurasimme menestystämme vain yhdessä avainsanassa, esimerkiksi yhden automerkin kohdalla, emme voi tietää, mistä pudotus johtuu. Tämän vuoksi avainsanatutkimuksessa on tärkeää valita useita avainsanoja eri aihepiireistä vain muutaman ilmiselvän hakusanan sijaan sekä tarkkailla näiden kaikkien näkyvyyttä ryhmittäin.