Hakukoneoptimointiopas

Näillä vinkeillä yrityksen kotisivut saa löytymään
Googlesta ilmaiseksi

Pelkästään Wordpress käyttäjät julkaisevat 2 miljoona blogia joka päivä. Tämä tarkoittaa 24 blogia joka sekunti. Tämä tarkoittaa myös sitä, että noin 200 blogia julkaistiin sinä aikana, kun luit edelliset kolme virkettä.

 

Ja laskuissa on mukana Wordpress-käyttäjät, sillä jos ottaisimme mukaan kaikki muutkin alustat, luku olisi paljon korkeampi.

 

Sisällön valtava määrä tekee erottumisen hankalaksi, mutta jos verkossa haluaa menestyä, olisi omat sivut saatava lukijan eteen juuri oikealla hetkellä.

 

Putkimiehen hienot verkkosivut eivät juuri auta, jos putkirikon sattuessa asiakas ottaa aina yhteyttä kilpailijaan.

 

 

 

 

Miten asiakkaat saa löytämään omat verkkosivut?

 

Nykypäivänä ihmiset etsivät ongelmiinsa ja tarpeisiinsa ratkaisuja Googlesta. Tutkimusten mukaan 88% ihmistä, jotka kuulevat uudesta tuotteesta tai palvelusta, ensimmäisenä menevät osoitteeseen www.google.fi ja tekevät haun. Se on ylivoimaisesti maailman suurin hakukone. Vuonna 2018 Google markkinaosuus oli 97% kaikista Suomessa tehdyistä hauista.

 

Hakusanalla ”hieroja Helsinki” tehdään kuukauden aikana noin 7000 Google-hakua. On selvää, että hakutuloksissa ylimpänä ja hierontapalveluita tarjoavalla hierojahelsinki.fi -sivustolla on etulyöntiasema kilpailijoihinsa nähden.

 

90 % hakukonekäyttäjistä ei katso hakutuloksista kuin ensimmäisen sivun ja klikkausmäärät romahtavat lähelle nollaa viiden ensimmäisen hakutuloksen jälkeen. Jos etsit siis sopivaa piilopaikkaa ruumiille, hautaa se Google-hakutulosten toiselle sivulle.

 

Hakutuloksiin voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnin (Search Engine Optimization) avulla. Sillä pyritään saamaan verkkosivusi hakutuloksissa mahdollisimman korkealle tuotetta tai palvelujasi kuvaavilla hakusanoilla ja -lauseilla.

 

Ja vielä tarkemmin selitettynä:

 

Hakukoneoptimoinnissa on kolme osapuolta: sinä, hakukone ja henkilö, joka tekee itse haun. Jos olet kirjoittanut artikkelin vegaanisesta juustokakusta, haluat, että Google (hakukone) näyttää artikkelisi ensimmäisen sille henkilölle, joka etsii reseptiä vegaaniseen juustokakkuun.

 

Hakukoneoptimointi on se viisasten kivi, jolla Google saadaan todennäköisesti näyttämään artikkelisi hakutuloksien kärjessä, aina, kun joku käyttää kyseisestä hakusanaa.

Sivuston sisäpuolinen optimointi

 

Sisältö

 

Kun haet Googlesta “nopea ja helppo leivonnainen” Google yrittää parhaansa mukaan näyttää sinulle parhaat tulokset, joista sen algoritmi uskoo sinulle olevan hyötyä. Se ei siis etsi pelkästään nopeinta tai helpointa reseptiä tai anna hakutulokseksi konditorian yhteystietoja. Google yrittää aina antaa mahdollisimman hyvään käyttökokemuksen ohjaamalla käyttäjänsä parhaan mahdollisen sisällön pariin, mitä se löytää. Toisin sanottuna menestyäkseen hakukoneoptimoinnissa, täytyy tuottaa hyvää sisältöä.

 

Verkkosivun sisältöjä kirjoittaessa on hyvä miettiä, olisitko itse ollut tyytyväinen siihen, vai palannut takaisin hakutuloksiin.

 

Sisällön tuottamisessa on muutama yleinen niksi.

 

  1. Tee uniikkia sisältöä

 

Aina sisältöjä tuottaessa ja suunnitellessa on hyvä pitää loppukäyttäjä mielessä. Mitä hyötyä tästä on? Verkkosivujen tekstistä noin 80 % on oltava omaa ja 20 % voi olla lainattua.

 

  2. Käytä mielenkiintoisia otsikoita

 

Ihmiset päättävät otsikon perusteella, lukevatko jutun vai eivät. Kumpaa klikkaisit itse ennemmin:

”Miten tehdä rahaa – 12 tapaa ansaita enemmän vuonna 2019” vai ”Kyselyihin vastaamisesta voi saada rahaa”

 

  3. Tarjoa vastauksia kysymyksiin

 

Ihmiset etsivät hakukoneista ensisijaisesti ratkaisuja johonkin pulmaan. He eivät siis etsi yrityksesi mainosta.

HTML

 

Title tagit

Title tagit ovat verkkosivujen otsikko, siis se mikä saa lukijan avaamaan sivun. Otsikon merkitystä ei voi vähätellä. Kuitenkaan otsikon tarkoitus ei ole sisällyttää koko tekstin sisältöä. Otsikon on tarkoitus vangita lukijan huomio hetkeksi ja saada lukemaan seuraava lause.

 

Meta-kuvaus

Meta kuvaus on tekstikatkelma, joka näkyy hakutuloksissa otsikon alla. Optimoitu metakuvaus ei lopu kolmeen pisteeseen tai kesken lauseen. Se on siis sopivan mittainen. Optimoidussa metakuvauksessa esiintyy yleensä myös hakusana.

 

Paras työkalu otsikoiden ja meta-kuvauksien muokkaamiseen Wordpressissä on Yoast SEO.

Sen avulla pystyt myös:

  • Asettamaan metakuvauksen sosiaalisen median palveluita varten, jotta sivusi näyttävät hyvältä, kun joku linkittää ne someen

  • Luomaan ja päivittämään XML-sivukartan

  • Yhdistämään Googlen Search Consolen verkkosivuusi. Sen avulla pystyt löytämään verkkosivusi heikkouksia, jotka haittaavat sen löydettävyyttä ja korjaamaan ne

 

 

 

Mobiiliystävällisyys

Mobiliiselaaminen on jatkuvassa kasvussa, esimerkiksi 54 % Facebookin 1,6 miljardista käyttäjistä ympäri maailman käyttävät selaamiseen ainoastaan mobiliilaitetta. Useimmat Wordpress teemat tukevat jo lähtökohtaisesti mobiliilaitteita.

 

Sivuston nopeus

Liian hidas latausnopeus voi tappaa liikenteesi määrän täysin. Googlen tutkimusten mukaan verkkosivustolta poistumisen todennäköisyys nousi 113 prosenttia, jos lataaminen vei yli seitsemän sekuntia. Sivuston nopeuttaminen on myös hyvä ja nopea kikka parantaa sen löydettävyyttä. Nostimme erään ravintolan sijoituksia Googlen hakutuloksia lähes puolella useilla tärkeillä avainsanoilla pelkästään optimoimalla sivujen nopeutta.

 

Sivuston nopeuden testaamiseen hyvä työkalu on Googlen Test my site. Sen avulla näet sivuston tämänhetkisen nopeuden sekä sen, kuinka paljon tehtävää on vielä jäljellä. Yksi nopeista tavoista nopeuttaa sivustoa on pienentää sivuston koodia. Tähän hyvä työkalu on WP Super Minify. Työkalu tekee työn automaattisesti eikä sinun tarvitse koskea itse koodiin. Useimmiten verkkosivuilla käytetään nykyään myös korkean resoluution valokuvia. Ne näyttävät hyvältä mutta ovat isompia tiedostoja. WP Smush it -työkalulla saat pienennettyä tiedostokokoja ilman, että kuvanlaatu kärsii huomattavasti.

 

Avainsanojen käyttö URL:ssa

 

Avainsanoja tulisi käyttää myös verkkosivujen url-osoitteessa, eli www-osoitteessa. Wordpressissä voit muokata sivuston osoiterakennetta asetukset -kohdassa. Näin blogipostauksen otsikko sisältyy automaattisesti url-osoitteeseen.

 

 

HTTPS ja SSL

Turvallisuus on ollut hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeää jo jonkin aikaa. Google myöskin ohjaa käyttäjiä pois verkkosivustoilta, jotka eivät ole turvallisia. Yleensä hosting -palveluntarjoajalta ostetut domainit ovat turvallisia ja ne sisältävät SSL suojaukseen vaaditun sertifikaatin. Jos näin ei kuitenkaan ole, sivun suojaaminen on vaikeahko projekti, mutta se kannattaa silti tehdä.

SSL suojaaminen onnistuu esimerkiksi ottamalla ensin varmuuskopion omasta verkkosivusta ja tallentamalla sen johonkin pilvipalveluun. Tähän käytimme Wordpressissä Updaft Plus -työkalua.

Itse SSL suojaukseen on Wordpressissä saatavilla esimerkiksi Really Simple SSL -lisäosa. Jotta lisäosan sai toimimaan, piti kaikki verkkosivulla ollut sisältö päivittää "Mixed content fixerin" avulla.

Sivujen ulkopuolinen optimointi

Sivujen ulkopuolinen hakukoneoptimointi keskittyy linkitysten sekä sivuston auktoriteetin rakentamiseen. Tärkein tavoite on näyttää hakukoneelle, että verkkosivusi on luotettava. Ennen Googlen algoritmin uusimpia päivityksiä monet käyttivät mustan hatun taktiikoita esimerkiksi linkitysten rakentamiseen linkkifarmien kautta. Nykyisin Google keskittyy käyttäjäystävällisyyteen, joten Google rankaisee tämän kaltaisten taktiikoiden käyttämisestä.

 

Katsotaanpa mitkä asiat vaikuttavat hakutuloksiin:

 

 

Linkitykset

Kumman valitsisit mieluummin:

Helsingin Sanomat mainitsee verkkosivusi vai, että naapurisi mainitsee sivusi blogissaan?

Google toimii linkitysten suhteen samoin. Linkitykset eivät ole saman arvoisia. Tavoitteenasi on saada laadukkaat ja korkean auktoriteetin sivut mainitsemaan sinut ja linkittämään sivusi heidän sivulleen.

 

Ulkoinen linkitys tarkoittaa nimensä mukaan ulkoisella sivustolla (toisen tahon domain) olevia linkkejä, joita klikkaamalla siirrytään kohdesivustolle, tässä tapauksessa sinun yrityksesi sivustolle. Mitä enemmän laadukkaita ulkopuolisia linkityksiä verkkosivullasi on, sitä luotettavammalta sivustosi näyttää hakukoneelle.

 

Saadaksesi laadukkaita linkityksiä, sinun täytyy käyttää aikaasi löytääksesi korkean auktoriteetin sivuja. Parhaassa tapauksessa nämä sivut keskittyvät samaan nicheeseen tai markkinaan kuin sinä.

Eli esimerkiksi, jos tuottamasi sisältö on juustokakkujen reseptejä, parasta olisi, että saat linkityksiä muilta leivontaan keskittyneiltä sekä luotettavilta sivuilta.

 

Saadaksesi linkityksiä voit esimerkiksi ehdottaa valitsemallesi sivulle vieraspostausta. Voit tehdä näin useammille sivuille sen sijaan, että tekisit vieraskynäpostauksia vain yhdelle sivulle. Näin saat linkityksiä useammasta lähteestä.

Viraskynäbloggaamisen lisäksi voit saada laadukkaita linkityksiä arvioiden, suositusten, infografiikoiden, podcastien ja sosiaalisen median kautta.

 

Linkkien rakentamisessa on pitkälti kyse oikean kanavan löytämisestä ja arvon tarjoamisesta linkitystä vastaan.

Linkitysten saamiseksi täytyy kuitenkin edelleen luoda laadukasta ja jakamisen arvoista sisältöä. Jos ihmiset haluavat jakaa tuottamaasi sisältöä, olet jo puolimatkassa.

 

Tarkista niiden verkkosivujen linkitysprofiilit, joiden kanssa suunnittelet tekeväsi yhteistyötä. Tavoitteena olisi löytää korkean auktoriteetin verkkosivuja, joilla on paljon laadukkaita linkityksiä. Sivuston auktoriteetin voi tarkistaa esimerkiksi asentamalla Google Chromeen maksuttoman Mozbar -lisäosan.

Bounce rate

Bounce rate mittaa, kuinka suuri osa verkkosivustosi käynneistä sisälsi vain yhden sivustolatauksen. Eli suomeksi, kuinak iso osa kävijöistä käy vain yhdellä sivustosi sivulla. Mikäli sivustollasi on 10 000 käyntiä, ja niistä 3 000 on tasan yhden sivun mittaisia, sivustosi Bounce Rate on 30 %.

 

Tähän vaikuttavat sisällön laatu, latausajat sekä käyttäjäystävällisyys. Korkeaa Bounce Ratea pidetään merkkinä ongelmista, ja erittäin hyvästä syystä: mikäli suuri osa kävijöistäsi käy vain yhdellä sivulla, se on usein merkki siitä, ettei sivustosi sisältö kiinnosta kohderyhmääsi, tai sinne päätyy vääränlaista verkkoliikennettä.

 

Ihmiset etsivät Googlesta ratkaisuja ongelmiinsa, ja jos sisältösi ei ratkaise heidän ongelmaansa, he poistuvat sivultasi. Jos näin käy, sijoituksesi hakutuloksissa voi laskea.

 

Toisaalta, mikäli sivusto tai sen osa on sellainen, että kävijä saa hommansa hoidettua yhdellä sivulatauksella, korkea Bounce Rate ei välttämättä ole huono asia.

 

 

Domainin ikä

 

Yksi hakutuloksissa menestymiseen vaikuttava tekijä on domainin ikä. Uudet, alle 2kk ikäiset domainit sijoittuvat yleensä huonosti.

 

Yhteenveto

 

1. Tee hakusanatutkimus. Kun tiedät, millä hakusanoilla tavoittelet sijoittumista korkealle, tiedät paremmin, millainen sisältö vastaa markkinasi tarpeisiin. Laadukkaan sisällön tuottaminen on tärkein vaihe. Tarkoituksena on tuottaa arvoa asiakkaalle ja ratkaista hänen ongelmansa. Google nostaa sivuja, jotka ovat käyttäjälle hyödyllisiä.

 

2. Optimoi otsikot ja meta-kuvaukset Yoast SEO -työkalun avulla. Samalla voit ottaa käyttöösi Googlen Search Consolen, jonka avulla saat luotua sivustokartan, joka auttaa Googlea ymmärtämään verkkosivuasi ja näin sijoittumaan paremmin hakutuloksissa.

 

3. Varmista, että verkkosivustosi on mobiiliystävällinen

 

4. Nopeuta sivusi toimintaa pienentämällä kuvien tiedostokokoa sekä pienentämällä sivuston koodia

 

5. Käytä avainsanoja URL:ssa

 

6. Varmista, että sivustosi on turvallinen (SSL tai HTTPS)

 

7. Hanki laadukkaita linkityksiä tuottamalla arvoa toiselle sivulle esimerkiksi kirjoittamalla heidän blogiinsa